فناوری های پیشرفته
Advanced Technolog
 
 

داشتن یک زیر دریایی شخصی یک چیز است و داشتن یک زیر دریایی شخصی که شبیه هواپیماهای جنگنده قدیمی است، چیز دیگر. با 6.7 متر طول و 4 تن وزن، این غول دریایی طوری ساخته شده که بتواند تا عمق 305 متری دریا شیرجه برود.

هدایت آن به وسیله پدال ها و یک جوی استیک صورت می گیرد که نیروی موتور و حرکت به بالا، پایین و طرفین را کنترل می کنند. Orcasub می تواند شیرجه عمیق بزند، دور خودش بچرخد و به پهلو کج شود؛ درست مثل یک جت جنگنده، منتهی در قعر دریا.

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, :: 23:54 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

یک تيم از محققين دانشگاه Maryland بر روی طراحی یک ربات دستیار در زمینه جراحی مغز و اعصاب و خارجی سازی تومورهای درون جمجمه ای کار کرده اند. نتيجه این تلاش طراحی يک ربات به نام (MINIR (Minimally Invasive Neurosurgical Intracranial Robot شده.

از آنجا که تومور های مغزی حتی در حین اعمال جراحی ممکن است تغییر وضعيت داده و حرکت هايی داشته باشند، ثابت کردن وضعیت تومورها در حين جراحی به موازات انجام فرایند های دیگر توسط جراح و داشتن يک ميدان دید مناسب بسيار لازم و ضروری به نظر می رسد.

.

ادامه مطلب ...


رباتي با مغز زنبور

دانشمندان در دانشگاه شفيلد كار روي طرحي را آغاز كرده‌اند كه پيشتر يك رويا به نظر مي‌رسيد. آنها مي‌خواهند يك مدل رايانه‌اي دقيق برگرفته از نحوه كار مغز زنبور عسل بسازند. اين شبيه‌سازي به دانشمندان كمك خواهد كرد بفهمند در مغز حيوانات چه مي‌گذرد.

اين تيم قصد دارد يك نمونه از سيستم بينايي و بويايي زنبور عسل را شبيه‌سازي كند. به اين ترتيب مي‌توان رباتي ساخت كه به جاي برنامه‌ريزي قبلي بتواند مانند زنبور قادر به احساس و عمل‌كردن باشد و بتواند تصميمات مستقل بگيرد.

اگر اين طرح موفقيت‌آميز باشد راهي جديد در علم رباتيك باز خواهد شد و ساختن ربات‌هايي با توانايي انجام كارهاي پيچيده بدون برنامه قبلي به دغدغه‌اي براي دانشمندان و مهندسان تبديل خواهد شد.

.

ادامه مطلب ...


نوعي ربات نيمه خودکار در مقياس آزمايشگاهي براي معاينه آسانتر روده بزرگ در دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شد.

146-23.jpg

.

ادامه مطلب ...


محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت روباتي شده‌اند كه براي مخفي كردن خود در يك محيط يا بالعكس،‌ آشكارتر كردن خود قادر به تغيير رنگ است.

.

ادامه مطلب ...


محققان آزمايشگاه ملي سانديا در نيومكزيكو موفق به طراحي دست روباتيك جديدي شدند كه علاوه بر ظرافت در طراحي انگشتان، از قابليت خود ترميمي نيز برخوردار است.

322-6.jpg

 

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:12 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

پروژکتور روی تلفن همراه ایده ای است که سال ها است تبدیل به واقعیت شده اما هنوز آن را به صورت فراگیر روی تلفن ها نمی بینیم. چرا که واقعا کاربرد زیادی پیدا نکرده اند. اما شاید این ایده که از چشم حشرات الهام گرفته شده، بتواند در آینده ماجرا را تغییر بدهد.

 

پروژکتور روی تلفن همراه ایده ای است که سال ها است تبدیل به واقعیت شده اما هنوز آن را به صورت فراگیر روی تلفن ها نمی بینیم. چرا که واقعا کاربرد زیادی پیدا نکرده اند. اما شاید این ایده که از چشم حشرات الهام گرفته شده، بتواند در آینده ماجرا را تغییر بدهد.

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


محققان مهندسي هوافضاي دانشگاه ايلينويز، روبات پرنده اي طراحي كردند كه قادر است به آرامي در يك اتاق پرواز كرده و سپس بر روي دست انسان فرود بيايد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر خلاف روش هاي سنتي براي الگوبرداري از حشرات در طراحي ميكرو وسايل نقليه پروازي (MAV)، محققان مهندسي هوافضا دانشگاه ايلينويز از شيوه پرواز پرندگان با قابليت بال زدن يا ثابت نگه داشتن بال به عنوان الگو براي طراحي روبات پرنده استفاده كردند.

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : :: : :

 

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:28 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

با توسعه فناوري طراحي قطعات ميكروالكتريك مي‌توان در آينده فضاپيماهاي قابل چاپ ورق مانندي طراحي كرد كه قادرند مثل يك برگ بر روي سطوح مختلف فرود آيند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايده طراحي فضاپيماهاي قابل چاپ جزء يكي از برنامه‌هاي نوآورانه پيشرفته ناسا محسوب مي‌شود.

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : : : 

.

ادامه مطلب ...


 

. . . . . . . . . . . .آموزش روباتیک . . . . . . . . . . . .

 

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : :: : :: :: :

.

ادامه مطلب ...


 

. . . . . . . . . . . .آموزش روباتیک . . . . . . . . . . . .

 

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : :: : :: :: :

.

ادامه مطلب ...


انقلابي در درمان بيماري‌هاي عصبي:

محققان اروپايي اميدوارند با طراحي و ساخت پر قدرت‌ترين ابررايانه جهان، انقلابي در عرصه بررسي بيماريهاي عصبي مانند آلزايمر و پاركينسون ايجاد كرده و اطلاعات تازه‌اي در خصوص قدرت تفكر انسان بدست آورند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروفسور «هنري ماركرام» سرپرست تيم تحقيقاتي تأكيد مي كند: ميلياردها سلول عصبي در ساختار پيچيده مغز وجود دارند كه امكان بررسي عملكرد واقعي مغز را دشوار و تا حدود زيادي غير ممكن ساخته است، اما مي توان با طراحي و ساخت ابر رايانه، عملكرد مغز را شبيه سازي كرد.

.

ادامه مطلب ...


محققان موفق به ساخت پهپادهاي رباتيك جديدي شده‌اند كه مجهز به حسگرهاي فناوري پيشرفته حاوي نرم‌افزار شناسايي هدف خودكار پيشرفته و قادر به شناسايي دزدان دريايي در آبهاي شلوغ است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين حسگر كه «جستجوگر حسگر چند حالته (MMSS)» نام گرفته در حقيقت تركيبي از دوربين‌هاي وضوح بالا، حسگرهاي مادون قرمز موج متوسط و فناوري رادار ليزري (ليدار) بوده كه قادر به شناسايي دزدان دريايي پناه گرفته در ميان قايقهاي ديگر خواهد بود.

اين فناوري قرار است براي اولين بار بر روي بالگرد رباتيك امريكا موسوم به «فاير اسكات» نصب شود.

 

ادامه مطلب را کلیک نمائید: : : : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 2:10 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

با پیشرفت صنعت نیاز به قدرت و دقت بیشتر احساس شد و موتور ها نیز تغییر شکل دادند . برای مثال اگر قبلا فقط از موتور ها انتظار داشتیم چیزی را حرکت دهند امروزه از موتور ها انتظار داریم با دقت میلیمتری این کار را انجام دهند طوری که امروزه در اکثر ربات ها از آنها استفاده می شوند

استپ موتور نوعي موتور مثل موتورهای DC است که حرکت دورانی تولید می کند. با این تفاوت که استپ موتورها دارای حرکت دقیق و حساب شده تری هستند. این موتورها به صورت درجه ای دوران می کنند و با درجه های مختلف در بازار موجود هستند• موتورهای پله ای موجود در بازار معمولا در دو نوع ۵ یا ۶ سیم يافت مي شود . موتور ديسك سخت يك نمونه موتور پله‌اي است . كاربرد اصلي اين موتورها در كنترل موقعيت است . اين موتورها ساختار كنترلي ساده‌اي دارند. لذا در ساخت ربات كاربرد زيادي دارند. بطوريكه به تعداد پالسهايي كه به يكي از پايه‌هاي راه ‌انداز آن ارسال مي‌شود موتور به چپ يا راست مي‌چرخد.

.


یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:35 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

                                   
قطب نما                        کانکتورهای usb                     پراب                         پروجکت بورد
                                   
    کیت ربات                   ماژول دما رطوبت               ابزار دستی                 کانکتور و اتصالات

                         
    ال سی دی و تاچ              انواع ال ای دی         سنسور گاز              ماژولهای فاصله سنج  

                           
    بازر و صوت                           لیزر و اپتیک           جعبه قطعات                     باتری  

                                
    موتور و سروو               دات ماتریس و سون            کلید و سوئیچ                 آنتن ماژول  
 

.


سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 2:40 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود برای تولید نسل بعدی ربات ها ۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند. این بخشی از برنامه این کشور برای تولید ربات هایی است که می توانند در کنار انسان ها به کار بپردازند. از کارخانه ها گرفته تا بیمارستان و میدان جنگ. ‏این خبر توسط باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در یک سخنرانی در دانشگاه کارنگی ملون اعلام شد و او گفت که این بخشی از یک بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری است که برای توسعه فناوری های پیشرفته با کمک دولت، دانشگاه و صنایع استفاده می شود.

هدف تولید ربات هایی است که در کارها به صورت نزدیک با انسان ها همکاری می کنند. ‏روبات هایی که می توان آنها را در زمینه های مختلف مانند اکتشافات، فضا، بهداشت، امنیت عمومی، تفریح، حمایت و بسیاری دیگر بکار گرفت که البته برخی به طور کاملا مستقل و برخی دیگر همراه با نیروهای انسانی و یا با کنترل آنها توانایی های خود را بروز خواهند داد. هرچند باید دید که نتیجه این سرمایه گذاری منجر به تولید ربات های پیشرفته تر نظامی میشود یا آنها را در دیگر صنایع هم خواهیم دید.

 

 

.


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 18:10 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

یوزپلنگ روباتیک رکورد شکست

آژانس پروژه های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته آمریکا ادعا کرد یوزپلنگ روبایتک که "چیتا" نام دارد توانسته رکورد دویدن روباتهای پادار را بشکند.

ادامه مطلب را کلیک نمایید . . . .

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 2:7 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

رویاکدر این فایل پی دی اف در 27 صفحه تمام مراحل اسمبل یا سرهم بندی یک بازوی رباتیک 5 درجه آزادی به صورت عکس نشان داده شده است

 دانلود آموزش گام به گام مونتاژ یک بازوی رباتیک

منبع سایت رویاک

.


چهار شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 1:56 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

آشنایی با گستره کاربرد روبات های پرنده

حشرات روباتی

به زودی نه تنها در عرصه نظامی بلکه در عملیات های امدادی و کمک رسانی به مردم نیز از حشرات کوچک روباتیک که MAV  نامیده می شوند، استفاده خواهد شد.

 

وزارت دفاع ایالات متحده تاکنون بیش از سی میلیون دلار برای طراحی و ساخت این روبات های کوچک هزینه کرده است. از آنجا که استفاده از این روبات های کوچک، بهترین راه حفاظت نیروها از خطرات موجود در عملیات های شناسایی است، سازمان پروژه های تحقیقات دفاع پیشرفت ایالات متحده (DARPA) از چندین گروه تحقیقاتی برای ساخت روبات هایی که طول، عرض و ارتفاع شان کمتر از 20 سانتی متر باشد، حمایت مالی به عمل آورده است.

در واقع این روبات های پرنده، کوچک ترین هواپیماهای بدون سرنشین هستند که تاکنون ساخته شده اند.

این روبات های کوچک پرنده به تقلید از حرکات پرواز و نحوه بال زدن . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمایید . . .

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 1:41 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

کلمه روبات از یک واژه زبان چک به نام  «Roboa» مشتق شده و به معنی کارگران اجباری است و همین معنی، تا حدودی وظایف و نحوه عملکرد روبات‌ها را در دنیای واقعی نشان می‌دهد. اکثر روبات‌ها در دنیای واقعی به منظور انجام دادن کارهای سخت یا خطرناک یا نیازمند دقت زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از طراحی آن‌ها انجام مأموریت‌هایی است که بشر یا قادر به انجام آن‌ها نیست یا عامل خستگی و پایین آمدن دقت بشر در انجام کارهای یکنواخت، تأثیر زیادی در عملکرد او در اجرای آن کارها دارد.

روبات‌ها چگونه کار می‌کنند؟

ساختار بدن انسان به صورت کلی به پنج جزء اصلی تقسیم می‌شود:

1- سازه یا اسکلت بندی بدن انسان

2- سیستم عضلانی که وظیفه حرکت دادن سازه بدن انسان را برعهده دارد.

3- سیستم حسگرهای موجود در بدن که اطلاعاتی را در مورد بدن و محیط اطراف دریافت می‌کند.

4- منبع انرژی که عضلات و سنسورها را حرکت می‌دهد.

5- سیستم مغز که اطلاعات گرفته شده از حسگرها را پردازش می‌کند و دستورات لازم را به عضلات و سیستم های حرکتی می‌دهد.

البته علاوه بر موارد ذکر شده، ما دارای هوش و اخلاق نیز هستیم و موارد نامبرده فقط سیستم‌های فیزیکی قابل لمس بدن انسان را شامل می‌شود.

یک روبات از تعداد زیادی اجزا، مانند موارد نامبرده تشکیل شده است. یک روبات معمولی دارای یک سازه فیزیکی، یک موتور، یک سیستم حسگر، یک منبع تغذیه و یک مغز کامپیوتری است که تمامی این المان ها را کنترل می‌کند.

به طور کلی روبات‌ها، ماشین‌هایی هستند که می‌توانند رفتار انسان و حیوان را تا حد زیادی مانند آن‌ها انجام دهند.

در این مقاله به بررسی مفاهیم اولیه علم روباتیک می‌پردازیم و نحوه عملکرد روبات‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آقای Yoseph Engelberger، یکی از افراد با سابقه در زمینه روباتیک صنعتی، می‌گوید: «من نمی توانم یک روبات را تعریف کنم، اما موقعی که یکی از روبات‌ها را می‌بینم، می توانم واژه قابل تعریفی برای آن داشته باشم.» هر یک از ما تعریف متفاوتی از روبات در ذهنمان نقش بسته است. هر یک از روبات‌ها وظایف و عملکرد متفاوتی دارند. ممکن است با تعدادی از روبات‌های معروف آشنا باشید که در زیر توضیحات کلی راجع به آن ها آورده شده است:

- R2D2 و C-3PO: در فیلم جنگ ستارگان که هوشمند، سخنگو و دارای شخصیت نیز بودند.

- AIBO: محصول شرکت سونی یک روبات سگ نما است که می‌توانست از طریق تبادل اطلاعات با انسان، بیاموزد.

- Dekster: روبات انسان‌نمای جدید شده‌اند كه می‌تواند از طریق آزمون و خطا به مرور راه ‏رفتن و در نهایت دویدن را فرا بگیرد.

- روبات‌های صنعتی که روبات‌های خودکار هستند و در . . .  ادامه مطلب را کلیک نمایید

.

ادامه مطلب ...


فهرست مطالبی که در این کتاب می خوانیم به این شرح می باشد:

- قطعات مورد نیاز ( سنسور، میکروکنترلر، آی سی، رگولاتور، کریستال)

- توضیحات مدار

- تغذیه روبات

- مسیر روبات

- نمونه مسیر روبات

- نقشه مدار

- برنامه میکروکنترلر

    - نحوه کار با میکروکنترلر

- مکانیک یک روبات نمونه

   در این کتاب با نحوه عملکرد روبات دنبال کنندهمسیر آشنا می شوید.  ( فرمت pdf ، کمتر از 1 مگا بایت)

لینک دانلود:         دانلود کتاب الکترونیکی روبات دنبال کننده خط

.


سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, :: 17:2 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

فهرست مطالب:

  • لحیم
    • در هنگام لحیم کردن به نکات زیر توجه کنید.
  • مدارات الکترونیکی
    • کلیدها (switch)
    • LED
    • توان(Power)
  • باتری
    • باطری های خورشیدی(Solar cell)
  • آیسی های مربوط به گیتهای منطقی
  • تقویت کننده های عملیاتی
  • تایمر 

فرمت فایل pdf و حجم آن 5/1 مگابایت ، تعداد صفحه: 36 .... لینک زیر جهت دانلود فایل می باشد

دانلود فایل مبانی الکترونیک در روباتیک

.


چهار شنبه 2 فروردين 1391برچسب:, :: 18:59 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

کتاب در مورد روبات

 

 

لینک دانلود:   دانلود کتاب به حجم 25 مگابایت به زبان اصلی

.


چهار شنبه 2 فروردين 1391برچسب:, :: 16:41 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

آلومینیم:

  یک ماده برگزیده، با وزن سبک، در عین حال مناسب ساخت ربات های قوی.

چوب بالسا

  بسیار سبک وزن برای ربات های پرنده و کار با آنها آسان است.

فیبر کربن

  بسیار سبک وزن و قوی برای ربات های جنگجوی کوچک و ربات های پرنده، دارای خطرات بالقوه ایمنی، اما دارای استحکام بسیار بالا نسبت به وزن.

HDPE

        بهترین ماده برای شاسی یک روبات می باشد، این پلاستیک سبک وزن ارزانتر از آلومینیم بوده و دارای قابلیت ماشینکاری بسیار خوبی است

یونولیت

  یک ماده اغلب چشم پوشی شده، این ماده سبک وزن بوده، شکل دهی آن آسان است، و بسیار ارزان قیمت می باشد

مواد پلاستیکی تزریقی

  روش ریخته گری ورق های پلاستیکی به اشکال دلخواه را بشناسید

.


با سلام و خسته نباشی خدمت تمامی دوستان گرامی:

  جلسه اول آموزش روباتیک در دوره جدید در روز پنج شنبه 25 اسفند 1390 در آموزشگاه آیت الله سید حسن موسوی آغاز گردید.

  در این جلسه که تعداد زیادی از دانش آموزان برگزیده و منتخب مدارس مختلف منطقه شال در مقطع راهنمائی در آن حضور داشتند مدرسین روباتیک(مهندس رحمانی و مهندس درزی پور) با نام خدا و توکل به خدا شروع به تدریس کردند.

 مطالب بیان شده در این جلسه خلاصه وار  به شرح زیر بوده است:

 1- ایجاد انگیزه و توضیحات لازم و کافی در مورد روباتیک

2- ارائه جدیدترین تصاویر و فیلم های روباتیکی

3- تدریس مقدماتی پایه های روباتیک

.


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ فناوری های پیشرفته برای بشریت خوش آمدید. متشکرم از شما دوستان و عزیزان بخاطر بازدید از این وبلاگ
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
  ابتدا ما را با عنوان فناوری پیشرفته و آدرس roboiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 2792
بازدید کل : 62698
تعداد مطالب : 218
تعداد نظرات : 99
تعداد آنلاین : 1